niedziela, 30 września 2012

Lauren Oliver - Before I Fall, 7 razy dziś


7 Razy Dziś - Before I Fall by

Moja ocena: 5/5

Goodreads: 3.97 of 5 stars 3.97


4/5 NaKanapie.pl
7/10 LubimyCzytac.pl
Dla mnie wielkie zaskoczenie. Ta książka zmotywowała mnie do próbowania większej ilości książek spoza mojego ulubionego gatunku Urban Fantasy. Owszem, jest tu pewien element fantastyczny, ale mimo jego kluczowego znaczenia dla akcji książki - i chyba nie będzie to wielkim spoilerem, że bohaterka książki w sposób nadprzyrodzony doświadcza tego samego dnia 7 razy, jest to książka współczesna. Sednem książki nie jest jak i dlaczego. Sednem jest to jak nasza bohaterka zmienia się i jak przeżywa te same dni w kółko.

Można tu pokusić się o porównanie do Groundhog Day czyli filmu Dzień Świstaka, właściwie kultowego, klasyki tego gatunku przezywania tego samego dnia w kółko. Myślę, że "7 razy dziś" jest jednak bliższe dzisiejszym czasom, dzisiejszej młodzieży i jej problemom. Jest to też książka rzadkiego typu, gdzie mimo adresowania jej do młodzieży myślę, że spokojnie można ją polecać i dorosłym.

Właściwie nie mam do tej książki żadnych zastrzeżeń. Czytałam po angielsku, więc nie mogę się wypowiadać o tłumaczeniu na polski. Oryginał czyta się szybko; styl jest przyjemny; młodzież brzmi i zachowuje się adekwatnie do wieku. Bohaterka nie jest ideałem, wręcz jest mało sympatyczna, ale książka mimo to wciąga. Chcemy poznać losy bohaterki i mimo wszystko zaczynamy przejmować się jej losem. Dużym plusem jest to, że bohaterowie, i ci poboczni i główni, wszyscy są dosyć wyraziści i oryginalni. Akcja mimo powtórek, tych samych akcji, no bo w końcu to ten sam dzień, nie zanudza. Związki bohaterki i jej przyjaciółek  kolegów, rodziny - każdy ten element jest dopracowany i wiarygodny. Książka poruszająca- przyznam, że płakałam na końcu...
Nic tylko polecać.

English version review:

I really loved this book. It was engaging and surprisingly moving. I bawled at the end. The heroine is not pleasant at all and yet the change she goes through feels so real and we get to know her so well that we really start to care. Going over the same day a coupe of times sounds as if it would be boring but the author manages to present them in such a way I did not for a minute feel like we were just rehashing the same things.
I must applaud her writing style and the depth at which we explore the characters. Everyone's motivations feel real and make sense, sometimes in a weird way, but that's how it is in life. There are many side characters and they all feel very real even if they don't have that much page time.

This is a young adult novel but it does not talk down to the reader nor does it kick you over the head about what the teens should and shouldn't do. There is cussing and smoking and drinking and sex but it feels organic, not forced, just to be edgy or just to criticise. I'd recommend this to anyone.

Moje ulubione książki:

2 komentarze:

  1. Uwielbiam tą książkę, była dla mnie przewodnikiem w trudnym momencie życia. Czytałam ją dokładnie 28 razy i niektóre momenty znam już na pamięć. Czytałam polską wersję, a w moim nudnym mieście nigdzie nie mogę znaleźć oryginału. Kupowałaś czy wypożyczałaś? Podpowiesz, gdzie? Z góry dziękuję c:

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna książka. Zaskoczyła mnie tym jak bardzo mi się spodobała.
    Oryginalna wersja dostępna w internecie. Ja pożyczałam od znajomej ale planuje kupić własną przez bookdepository.co.uk

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...